Ambassador Al Otaiba Hosts DC Launch for Book on Muslim Brotherhood in Egypt

 

سفير الدولة في واشنطن يستضيف حفل تدشين كتاب حول جماعة الإخوان المسلمين في مصر

واشنطن (12 ديسمبر2016 ) – أقام سعادة يوسف العتيبة سفير دولة الامارات العربية المتحدة لدى الولايات المتحدة حفل استقبال بمناسبة إصدار كتاب جديد  بعنوان "الخريف العربي: كيف كسب الاخوان المسلمون مصر وخسروها في 891 يوماً"، سلط فيه الكاتب الدكتور اريك تراغر الضوء على هدف الاخوان في نشر الفكر الاسلامي المتطرف عالمياً.

وشهد حفل  الاستقبال جمع كبير من المسؤولين في الحكومة الأمريكية وخبراء في مراكز الأبحاث ووسائل إعلام وعدد كبير من اعضاء السلك الدبلوماسي في واشنطن من بينهم السفير المصري  ياسر رضا والسفيرة الاردنية دينا قعوار.

ويركز الكتاب على عملية صنع القرارات لدى جماعة الاخوان المسلمين في مصر خلال الفترة ما بين عامي 2011 و 2013 ويكشف عن كيفية انضمام الجماعة الى ثورة 2011 وترؤسها لحملة شرسة من أجل الفوز بأغلبية المقاعد في البرلمان المصري خلال انتخابات 2011-2012، كما يبحث الكتاب كيفية نكث الجماعة لوعدها المبدئي الذي قطعته على نفسها بعدم اختيار مرشح للرئاسة.

واعتمد الكتاب على بحث شامل في مصر وعلى مقابلات مع عشرات القيادات والكوادر في جماعة الاخوان بمن فيهم الرئيس المصري السابق محمد مرسي.

وفي هذه المناسبة قال السفير العتيبة "إن صعود جماعة الاخوان في مصر وسقوطها ينطوي على دروس مهمة لكل من يسعى منا جاهداً للتصدي لجميع أشكال التطرف ولضمان تحقيق السلام والتسامح والانفتاح في منطقة الشرق الاوسط." وأضاف سعادته "إن كتاب الدكتور تراغر يعتبر من الاعمال الممتازة في تحليل ورسم الخطوط العريضة لهذه السنوات الحرجة في تاريخ مصر الحديث".

ويخلص كتاب الدكتور تراغز  إلى أن عدم وجود هدف محدد  لجماعة الاخوان المسلمين كان احد العوامل في سقوطها، وأن العامل الآخر هو استحواذ الرئيس محمد مرسي بشكل متعاقب على السلطات في الدولة الأمر الذي حفز ضده حركة معارضة ضخمة.

ويرى الدكتور تراغر "إن الهدف الاسمى لجماعة الاخوان كان نشر نفوذها في العالم اجمع،" مضيفاً "إن الفترة القصيرة لجماعة الاخوان في السلطة أظهرت أن هذه الرؤية لم تكن سوى برنامج استحواذ على السلطة وأنها افتقرت لرؤية شاملة في ما يخص" تطبيق الشريعة في السياسة".

تجدر الإشارة إلى أن الدكتور تراغر هو زميل استر واغنر في معهد واشنطن وخبير بالسياسات المصرية والاخوان المسلمين في مصر. ونشرت كتاباته في العديد من المطبوعات منها نيويورك تايمز، وول ستريت جورنال، فورين أفيرز، آتلانتيك ونيو ريبابلك.

 

 

Ambassador Al Otaiba Hosts DC Launch for Book on Muslim Brotherhood in Egypt

Arab Fall by Eric Trager Analyzes Group’s Fall from Power

WASHINGTON, DC (December 12, 2016) – Ambassador of the United Arab Emirates to the United States Yousef Al Otaiba hosted a reception to mark the release of the new book, Arab Fall: How the Muslim Brotherhood Won and Lost Egypt in 891 Days.  In the book, author Dr. Eric Trager describes the Brotherhood’s ultimate goal to establish a ‘global Islamic state.’

The Washington event was widely attended by government officials, think tank experts, media and the diplomatic community including Egyptian Ambassador Yasser Reda and Jordanian Ambassador Dina Kawar.

Arab Fall examines the Muslim Brotherhood’s decision making in Egypt from 2011 to 2013. The book explores how the organization joined the 2011 uprisings and mounted an aggressive campaign to win a majority of Egypt’s parliamentary seats in the country’s 2011-2012 elections. In addition, Arab Fall examines how the Muslim Brotherhood broke its initial promise not to nominate a candidate for president.

The book is based on extensive research in Egypt and interviews with dozens of Muslim Brotherhood leaders and cadres, including former President Egyptian President Mohamed Morsi.

“The rise and fall of the Muslim Brotherhood in Egypt contains important lessons for those of us who are working to counter all forms of extremism and ensure peace, tolerance and openness in the Middle East region,” said Ambassador Al Otaiba. “Dr. Trager’s book does an excellent job of outlining and analyzing these critical years in Egypt’s recent history.”

Dr. Trager’s book concludes that the Muslim Brotherhood’s aimlessness was one factor in its quick fall. Another factor, the research finds, was former President Morsi's successive power grabs, which catalyzed a mass movement against him.

“[The Muslim Brotherhood’s] ultimate goal was to spread its influence worldwide to establish a ‘global Islamic state,’" said Dr. Trager. "Yet the MB's brief period in power indicated that this vision was nothing more than a power-seeking program and that it had little idea what it meant to ‘implement the sharia’ in policy.”

Dr. Eric Trager is the Esther K. Wagner Fellow at The Washington Institute, and is an expert on Egyptian politics and the Muslim Brotherhood in Egypt. His writings have appeared in numerous publications, including the New York Times, Wall Street Journal, Foreign Affairs, the Atlantic and the New Republic.

****